حسنی حسنی ، تا این لحظه: 14 سال و 5 ماه و 13 روز سن داره

دل نوشته هاي مامان حسني

جديدترين رمزگشايي كلمات

1390/7/13 14:38
نویسنده : ماماني
893 بازدید
اشتراک گذاری

نایت اسکین

 شیرین زبونم سلام 

گاهی وقتها یه حرفهایی میزنی که من باید حسابی درموردش فکرکنم وبفهمم یعنی چی گاهی هم که نتیجه ای عایدم نمیشه خودت میایی ونشونم میدی منظورت چیه یه سری ازکلمات را که تاحالا فهمیدم برات می نویسم

www.smilehaa.org

 يه مدتيه توي حرف زدنهات ازكلمه " بدي(badi)" استفاده مي كني من هم فكرمي كردم منظورت شيطنت وكاربدهست بالاخره جمعه گذشته اين كلمه رمزگشايي شد ازاونجايي كه اسم بابات مهدي هست ومن بابا را بااسمش صدا مي زنم توهم به جاي اينكه بهش بگي بابا ميگي بدي يابعبارتي مهدي وقتي فهميديم چي مي گي با يادآوري گذشته كه چي فكرميكرديم وچه جوابي بهت مي داديم كلي خنديديم نایت اسکینبابا هم وقتي فهميد اينمدت همش اونو صدا ميزدي خيلي برات غش وضعف كردنایت اسکین وماچ بارونت كردتازه گاهي كه پيش بابات نازميايي يه جور كش داري باناز ميگي "بدي آا"آدم  مي خواد بخورتتنایت اسکین ولی حالا خوب یادگرفتی وبه جای بدی میگی مدی(madi)

www.smilehaa.org

چندورزپيش درحاليكه داشتي روي تخت بالا وپايين مي پريدي ناگهان گفتي "مامان دابايي" منم مي گفتم بابايي نيست توهم مي گفتي " بابايي نخواد دابايي موخواد" منم هاج وواج مونده بودم كه اين دابايي ديگه چه جانور ناشناخته ايه  نایت اسکینكه تاحالا اسمي ازش نبردي توهم كه ديدي ازتكراركردن چيزي دستگيرم نميشه انگشتم را به شدت كشيدي ومن را كشان كشان اون سمت اتاق بردي جلو كامپيوتروايستادي ودكمه پاورش را زدي نایت اسکین وگفتي " دابايي "من هم متعجبانه فكرمي كردم كه چه تشابهي بين دابايي وكامپيوترهست كه من تاحالا نفهميدمنایت اسکین تواين افكاربودم كه دوباره دستم راكشيدي وگفتي"خانم موخواد" ومن هم يه آهنگ تركي فارسي كه نمي دونم اسم خواننده اش هم چي هست وخيلي دوستش داري را برات گذاشتم توشروع كردي به رقصيدن با اون اهنگ ومن هنوزتوذهنم به دنبال يافتن كوچكترين تشابه لفظي بين دابايي وكامپيوتر امان ازبچه هاي امروزينایت اسکین

www.smilehaa.org 

دخملي من همش مي گه" تيپ پا موخواد " ماهم مي خنديم كه تيپا مو خواي وتوهم جواب ميدادي "موخواد" ولي خوب بالاخره فهميديم منظورت تي تاپ هست كه خيلي دوست داري نایت اسکین البته جديدا به كتاب هم ميگي تيبا نمي دونم چه شباهتي بين اين كلمات هست ولي خوب بازم من بايد ترجمه كنم كه وقتي ميگي تيپ پا منظورت تي تاپ هست يا كتاب بالاخره من مامان هستم ديگهنایت اسکین

 www.smilehaa.org

گاهي مي گفتي " توخ موخواد" منم برات دوغ درست ميكردم ولي نمي خوردي تااين كه چندروزپيش هم همين اتفاق دوباره افتاد ولي روي حرفت وايستادي وتكرارميكردي " توخ موخواد، اين توخ نخواد" منم كه مغزم كلا هنگ كرده بودكه توخ چيهنایت اسکین شروع كردم چيزهايي كه هميشه دوست داري را اسم بردن مثل مسابقه بيست سوالي تا ببينم سوزنت روي كدوم كلمه گيرميكنه گفتم وگفتم تا رسيدم به تخم مرغ ايندفعه با خوشحالي ازاينكه مامان تيزهوشتنایت اسکین به هدف زده جيغ زدي نایت اسکین وگفتي " توخ توخ موخواد"به اين ترتيب بنده كشف كردم كه توخ همان تخم مرغ مي باشد نایت اسکینفقط ديگه بايد خودم هنربه خرج بدهم ووقتي مي گي توخ بفهمم تخم مرغ مي خواي يا دوغ واي چقدر سخت شد www.smilehaa.org

ديروزهم داشتي بازي ميكردي يهو گفتي " مامان اما(oma) موخواد" من هم فقط متفكرانه به دنبال چيزي ميگشتم كه شبيه كلمه اما باشه به اجبار جنابعالي باهم رفتيم توآشپزخونهنایت اسکین وسراغ يخچال بعدهم يه جعبه بيرون كشيدي وگفتي اما موخواد من هم گفتم آهان خرما ميگفتي من نمي فهميدم تازه بعدش متوجه شدم تو جعبه گز رابيرون آورده بودي به هرحال بايد يادم بمونه كه اما(oma) گز ياخرما هست www.smilehaa.org

ديشب هم داشتي توپ بازي ميكردي بعددرحاليكه لباست را ميكشيدي كه ازتنت دربياري  گفتي" مامان دوبه " من هم مي گفتم بله مامان توپه نمي دونم من وتواين ديالوگ را چندبارتكراركرديم تا اينكه ناگهان فكري مثل جرقه ازذهنم گذشتنایت اسکینكه شايد اصلا منظورت توپ نيست با كنكاش فراوان كاشف به عمل اومد كه مي خواي دكمه لباست را بازكني من را بگو با شعف فراوان دادزدم مامان منظورت دكمه هست وتوهم تائيدكردينایت اسکین فقط درمواقع لزوم من بايد بفهمم كه ازگفتن كلمه دوبه منظورت توپه هست يا دكمه

www.smilehaa.org

 اولين چزي كه بعدازشنيدن" چياخ" به ذهنم رسيد چراغ بود درحاليكه تو به كلاغ مي گي چياخ وقتي داشتي كلاغ پر مي خوندي فهميدم كه بله چياخ علاوه بر اينكه به معني چراغ هست معني كلاغ هم ميده

www.smilehaa.org

اولين چيزي كه باشنيدن اين جمله به ذهنت ميرسه چيه "موخواد عسا(asa) ببينه " من هم مثل هميشه باشنيدن اين كلمه جديدچشمام قورباغه اي شد شِکـْـلـَکْ هآے خآنومے كه آخه توفسقلي عصا كجا ديدي توهم ديدي من توباغ نيستم گفتي "مامان دست بده" ودست من را كشيدي وبردي سمت ميزناهارخوري وبا اشاره انگشت كوچولوت گقتي" اين عسا بده ببينه " يك دفعه چشمم به آلبوم عكسها افتاد با خوشحالي گفتم عكسها را مي خواي ببيني گفتي" موخواد"  نایت اسکینوبه اين ترتيب من بايدمثل دانش آموزا حفظ كنم كه عسا يعني عكسها

www.smilehaa.org

 هرموقع ميرم آشپزخونه دنبالم مياي وميگي" مامان داشخ(dashokh) موخوام" اولين باربراي اينكه بفهمم اين داشخ چيه بغلت كردم تا ببينم چي برمي داري وتو قاشق برداشتي كه به اين ترتيب معني كلمه داشخ هم فهميدمنایت اسکین

www.smilehaa.org

 چندماه پيش وقتي داشتم غذا مي خوردم اومدي پيشم وگفتي" بخشه (bokhshah) موخواد" من هم كه فقط كمي چشمام ازتعجب گرد شده بود شِکـْـلـَکْ هآے خآنومےكه پارچه بقچه اي ازكجا ميشناسي گفتم بقچه براي چي ميخواي وتوهم فقط تكرارمي كردي آخرش كه ديدي من اصلا دوزاريم نمي افته مثل خانم معلمها رفتي دركابينت را بازكردي ودست به كمربه بشقاب اشاره كردي وگفتي " بخشه (bokhshah) موخواد" اين ژستت منوكشته

 

www.smilehaa.org

جديدا براي هركاري همش ميگي "ادم(odom)" كه مشخص شد ميگي خودم  البته كاملا به لحجه يزدي گاهي هم ازضميرسوم شخص استفاده ميكني وميگي ادش بدونه(odesh bodonah) كه يعني خودش بكنه حالا هرچقدرمامان بخاطر استقلالت معطل بشه خدا ميدونه

www.smilehaa.org

 البته يه سري كلمات را باتوجه به نبوغ ذاتيم نایت اسکین خيلي سريع فهميدم كه عبارتنداز:

انجش(onjesh) : گنجشك

طوطي : طوطي

زد(zad) : زرد

كش(kash) : كفش

دپايي(dapaei) : دمپايي

موتو(moto) : موتور

شبار(shabar) : شلوار

ديلي : كليد

داب : گاو

ببعی : بابایی

تادو(tado) : چادر

ژیشته : زشته

www.smilehaa.org

اشتباه نکن با چادرنخوابیدی داری سجده می کنی چون دست وپات توچادرپیچیده دمرخوابیدی وداری با خدا رازونیاز میکنی یه چیزهایی هم زیرلب زمزمه می کنی که دیگه گوش من یاری نمی کنه تا ترجمه کنم البته نیازی هم به ترجمه نیست چون خدا خبرازدل همه داره وکاری به زبونشون هم نداره

 

 قربون اون صورت نازت بشم من

  

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

زهره مامان هلیا
13 مهر 90 21:19
حسنی خانوم چه با نمک حرف می زنی خاله


خیلی ممنون خاله جون
مادر سامان
15 مهر 90 1:26
افرین به حسنی جون با این شیرین زبونیت مامان جون فقط ما مامانها می فهمیم که این کو چولو ها چی می گن .


برای همینه که من مترجم بی جیره مواجب خانوم هستم
مامان آريا
16 مهر 90 13:10
خاله قربونت اون حرف زدنت برم من اوووووووووووووووووووماااااااااااچ
عزيزم روز كودكو به تو خوشگل دوست داشتنيم تبريك مي گم


خیلی ممنون خاله مهربونم
مامان حسین
16 مهر 90 19:51
سلام
حسنی جون روزت مبارک...همیشه شاد باشی خاله..


قربون محبتتون خاله جون
مامان علي خوشتيپ
17 مهر 90 21:11
با نام رضا به سينه ها گل بزنيد
با اشك به بارگاه او پل بزنيد
فرمود كه هر زمان گرفتار شديد
بر دامن ما دست توسل بزنيد
ميلاد امام رضا مبارك



برشماهم مبارک باشه عزیزم
مامان وانیا
18 مهر 90 15:46
*.¸.*´
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•
_____****__________****
___***____***____***__ ***
__***________****_______***
_***__________**_________***
_***_____________________***
_***_______ـــــــــــ_________***
__***___________________***
___***_________________***
____***______________ ***
______***___________***
________***_______***
__________***___***
____________*****
_____________***
______________*




چقدر خوشگله خیلی ممنون
نگين
19 مهر 90 12:08
سلام
چه كوچولوي شيرين زبون و چه وب قشنگي داريد


خیلی ممنون عزیزم لطف دارین
مامان آرین
19 مهر 90 13:54
وای وای دلم ضعف رفت برای این شیرین حرف زدناش.مامانی تورو خدا صداشو ضبط کنین چون اینقدر زود خودش حرفاشو اصلاح میکنه که جا میمونین ها . من و بابای آرین که خیلی دلمون برای اینطوری حرف زدناش تنگ میشه


قربونتون خانومم دقیقاهمینطوره که میگین چون الان همون کلمات را درست وکامل ادا میکنه ولی بعضی ارشعرهایی که می خونه را ضبط کردم
زهره مامان هلیا
20 مهر 90 0:10



بوسسسسسسسسسسسسسسسس یزای خاله زهره گل وهلیا جونم
سیاه چاله
20 مهر 90 11:12
سلام
پس بیخود نیست که همیشه باید مترجم بچه ها"مامانشون"همیشه همراهشون باشه تا برات ترجمه کنن که بچه هاشون چی میگن.
منم وقتی بچه بودم به مامان بزرگم بوجی میگفتم.


سلام عزیزم به خاطر همینه كه بنده مترجم بی جیره مواجب خانوم هستم راستی بوجی کجا ومامان بزرگ کجا چه کلمه مخفف جالبی خوش بحال مامانت
مامان ماهان عشق ماشین
21 مهر 90 9:17
افرین به حسنی جون با این شیرین زبونی


قربونتون خاله جونم لطف دارین
مامان حسین
23 مهر 90 18:46
سلام خاله
بدی خیلی بامزه بودددد...




سلام خاله خوبم
اره خاله تازه شم مامانم درجواب من یه چیزهایی میگفت که ازکلمه بدی خیلی بامزه تربود
مامان سید ابوالفضل
24 مهر 90 1:49
الهی... عزیزم چه شیرین حرف میزنه
آفرین به حسنی جون که نماز خون هم هست

خواهش میکنم خاله جون لطف دارین
مامان قندعسل
25 مهر 90 0:58
فدای این دخملی شیرین زبون بشم مننننننننننننننننن
مامانی امیدوارم در عملیات رمز گشایی موفق باشی که خیلی کار سختیه
آپیم و منتظر حضورتون


خیلی ممنون عزیزم خیلی سخته شما هم موفق باشید
حتما میایم
زهره مامان هلیا
25 مهر 90 22:37
حسنی جون بدو بیا عکسای آتلیه هلیارو ببین


چشم خاله جون اومدم
سیاه چاله
29 مهر 90 11:25
سلام
بله کلمه جالبیه.منم نمیدونم چه ربطی داشته.
البته ما به مامان بزرگمون میگیم بی بی جان


سلام خوب بي بي جان وبوجي خيلي به هم شبيه هستن الهي خدا بي بي جان را حفظ كنه وعمرباعزت بهشون بده